Jednym z podstawowych celów i założeń projektu było opracowanie kompleksowego programu kształcenia przysposabiającego do pracy. Szukaliśmy rozwiązań z jednej strony efektywnych i pedagogicznie użytecznych a z drugiej kompatybilnych z ogromem szkolnej biurokracji poczynając od zgodności z Podstawą programową kształcenia ogólnego po możliwość spójnego wykorzystania dla celów prowadzenia Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia i opracowania Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych. Głównym założeniem było odchudzenie dokumentacji szkolnej i podniesienie jej użyteczności tak by mogła rzeczywiście a nie tylko deklaratywnie stanowić podstawę organizacji procesów dydaktycznych.
Dyskutowano układ i formę proponowanych programów. Ostatecznie po konsultacjach z PUP Sosnowiec i we współpracy z pracownikami akademickimi podjęto decyzję o utworzeniu zestawu programów nauczania dla wybranych obszarów zawodowych/stanowisk pracy.
Oddajemy do Państwa dyspozycji zestaw 18 programów dla szkoły przysposabiającej do pracy. Programy mają charakter tabelaryczny i zawierają ogólne i szczegółowe cele kształcenia oraz efekty nauczania dla ucznia. W swoim zamyśle, efekty kształcenia są komplementarne z opracowanymi w ramach RPI2 narzędziami diagnozy funkcjonalnej dla monitorowania postępów w osiąganiu kompetencji zawodowych. Ta spójność pozwala na ich wykorzystanie przy opracowywaniu WOPFU a następnie w połączeniu z programami na określenie precyzyjnych celów kształcenia i terapii, które pozostawać będą w sferze najbliższego rozwoju uczniów przez dadzą szansę na osiągnięcie realnych postępów i sukcesu edukacyjnego.
Wiodącą metodyką pracy jest Sprawnościowe Ocenianie Kształtujące (SOK) i elementy metody e-portfolio. Proste materiały wprowadzające w metody także zostały opracowane i są dostępne na platformie CAZ Sosnowiec.
Ocenianie osiągnięć ucznia zgodnie z wytycznymi prawa oświatowego ma charakter opisowy i zgodnie z metodyką SOK jest połączeniem Samooceny dokonywanej przez uczniów z informacją zwrotną przekazywaną przez nauczyciela. Kluczowe jest diagnozowanie i ocenianie tych obszarów, które znajdują się strefie najbliższego rozwoju uczniów. Ta oczywista wręcz prawidłowość niestety często jest w praktyce pedagogicznej nie w pełni realizowana. Często skupiamy się na większych trudnościach rozwojowych choć nie znajdują się one sferze najbliższego rozwoju upatrując w nich największych barier dla samodzielności, czy dalszego rozwoju kompetencji. Tymczasem wielokrotnie nie są one dostępna dla uczniów, bez wcześniejszego opanowania bardziej bazowych kompetencji zwłaszcza tych znajdujących się właśnie w sferze najbliższego rozwoju.
Ewaluacja programu prowadzona była w oparciu o ich naukową recenzję, jak również w oparciu o bezpośrednią analizę osiągnięć uczniów.
Serdecznie zachęcamy do wykorzystania, modyfikowania i dostosowywania opracowanych programów do własnych potrzeb, warunków i możliwości.
1. Programy PDP- Dozorca

Profil absolwenta: Uczeń, który opanował umiejętności dozorcze, potrafi prawidłowo zarządzać kluczami, skutecznie segregować odpady oraz utrzymywać porządek wokół budynku. Zna zasady bezpieczeństwa w miejscu pracy i potrafi efektywnie komunikować się z innymi pracownikami oraz mieszkańcami obiektu. Jest dobrze przygotowany do wykonywania podstawowych zadań dozorcy, dbając o czystość i bezpieczeństwo w obiekcie.
2. Programy PDP- Pomocnik obsługi hotelowej

Profil absolwenta: Uczeń który opanował umiejętności pomocnika obsługi hotelowej, potrafi efektywnie sprzątać pokoje, wymieniać pościel oraz prać różne rodzaje tkanin, dbając o higienę i estetykę. Zna zasady bezpieczeństwa oraz prawidłowego użycia środków czystości i narzędzi. Jest dobrze przygotowany do pracy w zespole obsługi hotelowej, zapewniając komfort i satysfakcję gości.
3. Programy PDP- Prace porządkowe

Profil absolwenta: Uczeń posiada umiejętności pozwalające na pracę w zakresie utrzymania czystości i porządku. Opanował niezbędną wiedzę i umiejętności związane z myciem podłóg, naczyń, okien oraz sprzątaniem pomieszczeń sanitarnych. Jest zdolny do samodzielnego i efektywnego wykonywania prac porządkowych w różnych środowiskach.
4. Programy PDP- Pracownik myjni

Profil absolwenta: Uczeń, który opanował umiejętności pracownika myjni samochodowej, potrafi skutecznie myć samochody, komunikować się z klientami oraz zarządzać terminami wizyt. Zna zasady pracy na myjni, obsługuje komputer i telefon w celu umawiania wizyt. Jest dobrze przygotowany do wykonywania swoich obowiązków, dbając o zadowolenie klientów i sprawną organizację pracy.
5. Programy PDP- Pomocnik mechanika

Profil absolwenta: Uczeń jest przygotowany do wykonywania podstawowych zadań związanych z obsługą, konserwacją i prostymi naprawami pojazdów pod nadzorem. Posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, oraz podstaw mechaniki samochodowej. Potrafi rozpoznawać części samochodu, wykonywać proste naprawy i konserwację, oraz obsługiwać podstawowe narzędzia. Jest odpowiedzialny i gotowy do pracy w warsztacie samochodowym pod nadzorem.
6. Programy PDP- Pomocnik malarza/tynkarza

Profil absolwenta: Uczeń jest przygotowany do wykonywania podstawowych zadań związanych z malowaniem i tynkowaniem pod nadzorem. Posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa pracy, wyposażenia technicznego oraz technik malarskich i tynkarskich. Potrafi przygotowywać powierzchnie, stosować różne techniki, mieszać farby i tynki oraz dbać o narzędzia i sprzęt. Jest odpowiedzialny, zorganizowany i gotowy do pracy w budownictwie pod nadzorem.
7. Programy PDP- Pomocnik stolarza/cieśli

Profil absolwenta: Uczeń jest przygotowany do wykonywania podstawowych zadań związanych z obróbką drewna pod nadzorem. Posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa pracy, wyposażenia technicznego oraz technik stolarskich i ciesielskich. Potrafi przygotowywać powierzchnie drewniane, stosować różne techniki obróbki drewna, montować elementy drewniane oraz dbać o narzędzia i sprzęt. Jest odpowiedzialny, zorganizowany i gotowy do pracy w warsztacie pod nadzorem doświadczonych fachowców.
8. Programy PDP- Pracownik linii produkcyjnej

Profil absolwenta: Uczeń jest przygotowany do wykonywania podstawowych zadań na linii produkcyjnej pod nadzorem. Posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, wyposażenia technicznego oraz procesu produkcji. Potrafi obsługiwać maszyny, wykonywać zadania na różnych etapach produkcji, przeprowadzać podstawową konserwację maszyn oraz kontrolować jakość produktów. Jest odpowiedzialny, zorganizowany i gotowy do pracy w zakładzie produkcyjnym pod nadzorem doświadczonych pracowników.
9. Programy PDP- Pomocnik pracownika biurowego

Profil absolwenta: Uczeń , który opanował umiejętności pomocnika pracownika biurowego, potrafi zorganizować stanowisko pracy, obsługiwać podstawowe urządzenia biurowe i skutecznie komunikować się z klientami oraz współpracownikami. Zna zasady BHP, etykę zawodową oraz odpowiedni strój do pracy w biurze. Jest dobrze przygotowany do wykonywania zadań biurowych, dbając o estetykę i porządek w miejscu pracy.
10. Programy PDP- Kelner- obsługa małej gastronomii

Profil absolwenta: Uczeń jest przygotowany do obsługi klientów, przygotowywania potraw i napojów oraz obsługi kas fiskalnych. Posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, wyposażenia technicznego i organizacji stanowiska pracy. Potrafi skutecznie komunikować się z klientami, dbać o jakość serwowanych potraw oraz radzić sobie z trudnymi sytuacjami. Jest odpowiedzialny, zorganizowany i gotowy do pracy w małej gastronomii.
11. Programy PDP- Pomocnik kucharza

Profil absolwenta: Uczeń, ,jest przygotowany do wykonywania podstawowych zadań w kuchni pod nadzorem. Posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, wyposażenia kuchni oraz technik przygotowywania napojów, obróbki warzyw i owoców, gotowania i pieczenia. Potrafi przygotowywać napoje, obrabiać warzywa i owoce, stosować różne techniki gotowania i pieczenia oraz dbać o narzędzia i sprzęt kuchenny. Jest odpowiedzialny, zorganizowany i gotowy do pracy w kuchni pod nadzorem doświadczonych kucharzy.
12. Programy PDP- Pomocnik piekarza/cukiernika

Profil absolwenta: Uczeń potrafi bezpiecznie i higienicznie pracować w zakładzie piekarskim i cukierniczym, stosując zasady BHP. Posiada umiejętności obsługi i konserwacji urządzeń technicznych oraz przygotowywania różnych rodzajów ciast i wyrobów cukierniczych. Zna zasady magazynowania i przechowywania wyrobów, a także potrafi kontrolować proces wypieku. Jest przygotowany do pracy w branży cukierniczej i piekarskiej, dbając o jakość i bezpieczeństwo produktów.
13. Programy PDP- Glina

Profil absolwenta: Uczeń potrafi przygotowywać glinę do pracy, eliminując pęcherzyki powietrza oraz odpowiednio ją przechowywać. Potrafi tworzyć projekty ceramiczne, korzystając z różnych technik, takich jak wygniatanie, budowa form z wałków, rozwałkowanej gliny i tworzenie mozaik. Zna proces szkliwienia i wypalania ceramiki oraz potrafi kontrolować etapy tworzenia, monitorując temperaturę i czas wypalania. Jest w stanie bezpiecznie obsługiwać piec i wyjmować z niego gotowe wyroby, dbając o ich jakość i estetykę.
14. Programy PDP- Szkło

Profil absolwenta: Uczeń potrafi bezpiecznie i efektywnie pracować w pracowni szkła, znając zasady BHP oraz podstawowe wyposażenie, urządzenia, elektronarzędzia i materiały. Umie przygotować i zorganizować stanowisko pracy, dobierać odpowiednie narzędzia i materiały, oraz zamykać stanowisko po zakończeniu pracy. Posiada wiedzę i umiejętności w zakresie technik mozaiki, fusingu i witrażu, potrafi realizować projekty w tych technikach, korzystać z odpowiednich narzędzi, takich jak łamak do mozaiki, nóż do szkła, szlifierka, Dremel, lutownica oraz piec do fusingu. Jest przygotowany do samodzielnej realizacji prac szklarskich, dbając o jakość i estetykę wykonanych przedmiotów.
15. Programy PDP- Prace dekoratorskie

Profil absolwenta: Uczeń potrafi stosować podstawowe techniki rysunkowe i graficzne, tworząc kompozycje z zachowaniem zasad perspektywy i proporcji. Umie pracować z filcem, tworząc dekoracje i łącząc go z innymi materiałami, oraz zna proces tworzenia i dekorowania papieru czerpanego. Potrafi przygotować powierzchnię, aplikować motywy i wykańczać projekty techniką decoupage na różnych materiałach. Jest przygotowany do realizacji różnorodnych projektów dekoratorskich, dbając o estetykę i jakość wykonania.
16. Programy PDP- Pomocnik ogrodnika

Profil absolwenta: Uczeń posiada umiejętności w zakresie porządkowania terenów zielonych w różnych porach roku. Opanował niezbędne umiejętności potrzebne do koszenia, grabienia, pielenia, segregacji odpadów. Absolwent potrafi sadzić drobne rośliny i pielęgnować je w odpowiedni sposób.
17. Programy PDP- Pracownik gospodarczy

Profil absolwenta: Uczeń nabył wiedzę i umiejętności konieczne do pracy w szklarni, na polach uprawnych.Absolwent potrafi sadzić drobne rośliny i pielęgnować je w odpowiedni sposób. Potrafi wysiewać nasiona, pielić grządki oraz uporządkować teren po zakończonych pracach. Uczeń jest zdolny do samodzielnej pracy w różnych środowiskach i w różnych porach roku.
18. Programy PDP- Opiekun zwierząt

Profil absolwenta: Uczeń potrafi kompleksowo opiekować się kotami, psami i końmi, uwzględniając ich podstawowe potrzeby oraz specyficzne wymagania pielęgnacyjne i dietetyczne. Posiada wiedzę na temat różnych rodzajów karmy i suplementów diety dla każdego z tych zwierząt, a także umiejętności ich prawidłowego karmienia i suplementowania. Umie pielęgnować sierść, pazury oraz zęby kotów i psów, a także sierść, kopyta i zęby koni. Potrafi monitorować stan zdrowia zwierząt, rozpoznawać symptomy chorób i odpowiednio reagować. Ponadto, zna podstawowe zasady treningu i socjalizacji psów oraz bezpiecznego obchodzenia się i treningu koni, co pozwala mu na skuteczną pracę z tymi zwierzętami, dbając o ich dobrostan i rozwój.