Wprowadzenie do koncepcji
„Oranżeria osobowości” to metafora, która pomaga zrozumieć, jak różnorodne są osobowości uczniów i jak ważne jest, aby nauczyciele potrafili je rozpoznawać i doceniać. Podobnie jak w oranżerii, gdzie różne gatunki roślin mają różne wymagania i potrzeby, tak samo uczniowie o różnych osobowościach potrzebują różnych podejść i metod nauczania.
Celem „oranżerii osobowości” jest zapewnienie nauczycielom narzędzi, które pomogą im lepiej zrozumieć swoich uczniów i dostosować swoje metody nauczania do ich indywidualnych potrzeb. Dzięki temu, uczniowie będą bardziej zaangażowani, motywowani i skłonni do rozwijania swoich umiejętności.
W tej „oranżerii” rozwijane są kluczowe obszary:
Efektywna komunikacja:
Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, w tym wykorzystanie alternatywnych i wspomagających metod, takich jak Mówik czy Eyetracker, które dają głos tym, którzy go potrzebują, oraz technik DIY w komunikacji.
Zasoby osobiste:
Identyfikacja i wzmacnianie indywidualnych zasobów uczniów poprzez pracę z narzędziem „Sok” (Siły, Okazje, Kompetencje), tworzenie CV jako osobistego paszportu do sukcesu oraz budowanie E-Portfolio, czyli galerii osiągnięć.
Stymulacja uważności, koncentracji i motywacji:
Zastosowanie technik takich jak biofeedback i trening mindfulness, które wspomagają kontrolę ciała i umysłu, pomagając uczniom rozwijać koncentrację oraz wewnętrzną motywację.
W ramach „Oranżerii osobowości” stworzono również katalog umiejętności oraz dopasowany do niego program zajęć rozwijających komunikację. Program ten został opracowany specjalnie dla uczniów szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy, którzy mają umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawność intelektualną, a także dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Jego celem jest wsparcie rozwoju umiejętności komunikacyjnych oraz dostosowanie metod nauczania do unikalnych potrzeb tych uczniów, pomagając im w pełniejszym wyrażaniu siebie i lepszym porozumiewaniu się z otoczeniem.