„Nie oszuka się życia. Nie oszuka się nigdy drzewa – będzie rosło tak, jak zostało ukierunkowane.”
Antoine de Saint-Exupéry
O szkole
Naszym celem jest nie tylko rozwijanie sprawności i umiejętności, ale pomoc w urzeczywistnianiu tej jedynej i wyjątkowej jakości, tkwiącej w osobie każdego ucznia.
Wychowanie to proces wspomagania dzieci i młodzieży w rozwoju, ukierunkowanym na osiągnięcie pełni dojrzałości (w zakresie dostępnym dla dziecka) w czterech obszarach:
- fizycznym
- psychicznym
- społecznym
- duchowym
Zadania nauczycieli
Obowiązkiem szkoły i nauczyciela jest stymulowanie rozwoju ucznia w pożądanym kierunku oraz wspieranie rodziców w dążeniu do zapewnienia młodemu człowiekowi warunków do wszechstronnego rozwoju osobowego.
Wszyscy nauczyciele, nie tylko wychowawcy klas zobowiązani są do podejmowania pracy wychowawczej. W swoich działaniach powinni:
- utrzymywać osobowe relacje uczniami
- dostarczać wzorców konstruktywnego stylu życia
- umiejętnie pozyskiwać uczniów i rodziców do uczestniczenia w działaniach wychowawczych i profilaktycznych
Praca wychowawcza
W pracy wychowawczej uwzględnić należy:
- pomoc i wspieranie rodziny w procesie wychowawczym, akceptację rodziców jako osób, które mają decydujący wpływ na wychowanie dzieci
- wypracowanie umiejętności, planowania, organizowania i prowadzania ciekawych spotkań z rodzicami oraz innych form współpracy
- diagnozowanie potrzeb i trudności uczniów, ich sytuacji rodzinnej
- organizowanie sytuacji wychowawczych, w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości
- organizowanie różnych form pomocy uczniom
- współdziałanie z nauczycielami uczącymi w klasie, koordynacja ich działań wychowawczych, współpraca z innymi pracownikami szkoły
- promowanie idei UNICEF, szczególnie w zakresie praw dziecka i człowieka